Thứ Ba, 20 tháng 12, 2022

sám hối hoa nghiem

 

The Fourth Vow:

TO REPENT OF KARMIC OBSTACLES AND REFORM

“Moreover, Good Man,

to repent of karmic obstacles and reform is explained like this:

The Bodhisattva reflects,

‘From beginningless kalpas in the past, I have created all measureless and boundless evil karma with my BODY, MOUTH, and MIND,

because of GREED, HATRED, and STUPIDITY.

If this evil karma had a substance and form, all of empty space could not contain it.

I now completely purify these three KARMAS,

and before the assemblies of all Buddhas and Bodhisattvas, throughout the Dharma Realm in lands as many as fine motes of dust,

I sincerely REPENT of and REFORM my OFFENSES and VOW never to create them again.

I will always dwell in all merit and virtue of the pure PRECEPTS.’

“So it is that when the realm of empty space is exhausted,

the realms of living beings are exhausted,

the karma of living beings is exhausted,

and the afflictions of living beings are exhausted,

then my repentance will be exhausted.

But just as the realm of empty space up to the AFFLICTIONS of living beings are endless,

so too my REPENTANCE and REFORM are endless.

They continue in thought after thought without cease.

My body, mouth, and mind never weary of these DEEDS.

==Chapter 40, Avatamsaka sutra

 ( Lại này thiện nam tử!

Nói "Sám hối nghiệp chướng" là như vầy:
 Bồ Tát tự nghĩ rằng:

Tôi từ vô thỉ kiếp về qúa khứ, do lòng tham lam, giận dữ, ngu si khiến thân, khẩu, ý tạo vô lượng vô biên nghiệp ác.

 Nếu các nghiệp ác này mà có hình tướng, thì khắp cõi hư không cũng chẳng thể đựng chứa hết được.

Nay tôi đem trọn cả ba nghiệp trong sạch đối trước các đức Phật và chúng Bồ Tát khắp cực vi trần cõi nước trong Pháp giới, thành tâm sám hối,

 về sau không tái phạm nữa, thường an trụ nơi giới pháp trong sạch đầy đủ công đức lành.

Như vậy hư không giới cùng tận, chúng sanh giới cùng tận, 

chúng sanh nghiệp cùng tận, 

chúng sanh phiền não cùng tận, thì sự sám hối của tôi mới cùng tận,

nhưng hư không giới cho đến chúng sanh phiền não chẳng cùng tận,

nên sự sám hối của tôi đây cũng không cùng tận, 

niệm niệm nối luôn không hở thân, khẩu, ý ba nghiệp không hề nhàm mỏi.)

Không có nhận xét nào:

Đăng nhận xét